HTML

Conversio in Hungarum

Társasjáték-fordítás, -ferdítés.

Friss topikok

  • Rwind: Ez az Alcazar BigBoss "életmentő" volt..., köszönöm. KB 2 hónapja vadászom legalább 1 angol verzió... (2016.05.20. 07:03) 49. Frissítés
  • Rwind: És nagyon k9öszönöm is a Belfort kieg. fordítását... már csak vhonnan be kéne szereznem -mikor kér... (2014.05.24. 19:21) 40. Frissítés
  • Raud: Szia, Maximálisan egyetértve a Love Letterről írtakkal, annyit korrigálnék a szövegen, hogy a Sze... (2013.10.26. 06:49) 34. Frissítés
  • Orvenyhivo: @zsiba2200: Kész, 30. frissítés. (2013.05.05. 18:02) 2. Frissítés
  • Impisher: aha értem! (2012.12.31. 13:33) AH CotDP - FAQ

2013.04.27. 17:12 Orvenyhivo

28. Frissítés

A Postakocsival Ördögkastély felét egy esseni megjelenéseket felsoroló listából szúrtam ki. Viszonylag kevés játék játszható hárman is és tízen is, nekem viszont néha pont nagyobb csoportokat kellett "szórakoztatnom". Maga a játék sem tűnt rossznak a leírás alapján, és igazából nem is csalódtam. Alapvetően dedukciós játék, ahol a játékosoknak ki kell találniuk, hogy ki van velük és ki ellenük. A történet szerint két titkos társaság (a Nyílt Titkok Rendje és az Igaz Hazugságok Társasága) tagjai utaznak egy postakocsiban, és az út végére egyrészt rá kell jönniük, hogy az útitársaik közül ki van velük és ki ellenük, másrészt össze kell gyűjteniük saját társaságuk titkos tárgyait (kulcsokat, illetve kelyheket). Két utazó egyrészt összeverekedhet (hogy a többiek vélelmeik vagy vérmérsékletük alapján a segítségükre siessenek), másrészt pedig tárgyakat cserélhetnek egymással; a legtöbb tárgy képessége ugyanis akkor hajtódik végre, amikor odaadjuk valaki másnak. Okos játék, csak úgy érzem, a harci jellegű foglalkozások és tárgyak révén könnyen előállhat egy olyan helyzet, amikor az egyik fél jóval erősebbé válik, mint a másik, és akkor a gyengébbnek már nemigen van esélye. (magyar szabály)

Az előző játékban is voltak (fél)kooperatív mechanizmusok, ahogy ilyenek találhatók a Zendülőben is. Ebben a kártyajátékban a játékosok egy hajó legénységét alkotják, de a szerepük minden körben változik. A hajó 12 sziget körül kering, minden szigeten bizonyos árufajtát lehet eladni. A kapitány szabja meg, hová tart (elvileg) a hajó, azáltal, hogy mennyi kártyát rak le maga elé. A többi szerep nincs előre kiosztva, mindig az választhat, aki már nem rak le több kártyát (eladni csak lerakott kártyát lehet). Aki hamarább választ, annak több lehetősége van, aki viszont később, az kikombinálhatja, kik milyen szerepeket választottak előtte. Ugyanis miután mindenki végzett, kitörhet a lázadás: ha van zendülő, ő megpróbálhatja megszerezni magának a kapitányságot. A kapitányt az elsőtiszt, a zendülőt a hajósinas segíti, a sikertelen lázadásért az előbbiek, a sikeresért az utóbbiak kapnak győzelmi pontokat. A kereskedő és rakodómester távol tartják magukat a harcoktól, az előbbi jobban tud eladni, az utóbbi berakodni (vagyis több kártyát húz a kezébe). A játék mechanikái egytől egyig zseniálisak; a hátránya viszont, hogy csak hárman vagy négyen lehet játszani - és igazán csak négyen érdemes -, valamint hogy bizonyos szabályai nem realisztikusak. (magyar szabály)

Ráadásul négy játékos esetén a Zendülő nem lenne rossz választás, ha nem lenne jobb, sőt tökéletes választásunk: a Ticsu. Négyen ticsuzni kell. Ticsuzni négyen kell. A Ticsu az istenek ajándéka az emberiségnek. Vagy legalábbis a kínaiak ajándéka. Vagy a svácjiaké. A Ticsu tudja, hogy merre kell valójában haladnia a játéknak; a Ticsu tudja, hogy egy rendes pakli 56 lapból áll.

A Ticsut nem szabad elmagyarázni. (magyar szabály)

A Res Publica a hírneves Reiner Knizia játéka. A haldokló Római Birodalom határvidékére különféle törzseket sodor a népvándorlás vihara: hunokat és gótokat, angolszászokat és langobárdokat. A törzsek letelepednek, falvakat, utóbb városokat hoznak létre. Előbb-utóbb kapcsolatba kerülnek a római civizálicióval, és annak áldásait vándorkereskedőik révén elterjesztik egymás között. Végül vándorló szerzetesek keresztény hitre térítik őket. A játék lényege a kereskedés: a játékosok ajánlatokat tesznek egymásnak, hiszen az a céljuk, hogy összegyűjtsenek 5 azonos népkártyát vagy 5 azonos civilizációkártyát, mert azokat kijátszva győzelmi pontokhoz jutnak. Nem rossz, de akadnak jobb kereskedős játékok is, még magyarul is... (magyar szabály)

A Peloponnészosz, ahogy a nevéből is sejthető, az antik Görögországban játszódik. Minden játékos egy városállamot irányít, ezt próbálja nyolc forduló alatt a leggazdagabbá, leghatalmasabbá tenni. A játékosok aukciókon növelik városuk területét, hogy megnöveljék bevételüket, lakosságukat, az erdőkből és kőfejtőkből szerzett építőanyagból pedig különféle hasznos épületeket emelnek. Persze, nehézségeik is akadnak: minél nagyobb a lakosság, annál több kenyeret fogyasztanak, ráadásul különféle katasztrófák (földrengés, ragály, aszály, stb.) nehezítik a játékosok sorsát. Kellemes darab, szó se róla, de nem is igen tűnik ki a hasonló játékok tengeréből. (magyar szabály, tengeres kiegészítő)

A Sárkányszívnek nincs köze a hasonnevű filmhez. A Kosmos kiadó kétszemélyes sorozatának tagja. A játékosok a kezükből kártyákat raknak le a játéktábla különféle részeire (ahová ezt az adott lap előírja). Ha egy helyen már elég sok kártya van, az adott hely aktiválódik, ami a legtöbbször lehetővé teszi azt, hogy a játékos a játéktábla egy másik részéről begyűjtsön kártyákat (például a tűzsárkányokkal begyűjthetők a kincslapok, viszont az íjászokkal begyűjthetők a tűzsárkányok). A játék végén az így begyűjtött pontkártyák értéke dönti el, ki nyerte meg a játékot. (magyar szabály)

A Kosmos kétszemély sorozatának jó híre van, de talán a leghíresebb kétszemélyes játéksorozat a Gipf-projekt. Ezek az teljesen absztrakt játékok a klasszikus kétszemélyes játékokra (sakk, dáma, stb.) hasonlítanak, azokból merítette az ihletet alkotójuk, Kris Burm. Én a Yinsht szeretem a legjobban a sorozatból. Ez az ismert játékok közül az othellóra (másnéven riversire), illetve a körikszrre hasonlít. Mindkét játékosnak az a célja, hogy saját színű korongjaiból ötös sorokat alakítson ki. Ehhez gyűrűket használnak - a gyűrűkbe kerülnek az újabb korongok, a gyűrűkkel lehet (és kell) átugrani más korongokat, átforgatva azokat, illetve a stratégiailag elhelyezett gyűrűkkel lehet akadályozni az ellenfelet. Az győz, aki előbb kirak három ötös sort - viszont minden kirakott sor után egy saját gyűrűt is le kell venni, így aki vezet, az óhatatlanul hátrányba kerül. (magyar szabály)

Szólj hozzá!

Címkék: játékszabály Postakocsival Ördögkastély felé Zendülő Ticsu Tichu Res Publica Peloponnészosz Sárkányszív Yinsh


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.