HTML

Conversio in Hungarum

Társasjáték-fordítás, -ferdítés.

Friss topikok

  • Rwind: Ez az Alcazar BigBoss "életmentő" volt..., köszönöm. KB 2 hónapja vadászom legalább 1 angol verzió... (2016.05.20. 07:03) 49. Frissítés
  • Rwind: És nagyon k9öszönöm is a Belfort kieg. fordítását... már csak vhonnan be kéne szereznem -mikor kér... (2014.05.24. 19:21) 40. Frissítés
  • Raud: Szia, Maximálisan egyetértve a Love Letterről írtakkal, annyit korrigálnék a szövegen, hogy a Sze... (2013.10.26. 06:49) 34. Frissítés
  • Orvenyhivo: @zsiba2200: Kész, 30. frissítés. (2013.05.05. 18:02) 2. Frissítés
  • Impisher: aha értem! (2012.12.31. 13:33) AH CotDP - FAQ

2014.11.02. 20:00 Orvenyhivo

43. Frissítés

Az Evo révén aktívan beavatkozhatunk a világ egyik leghatalmasabb erejének, az evolúciónak a működésébe. Mind egy-egy dinoszauruszfajtát pátyolgatunk, hogy minél sikeresebbé fejlődjön, minél nagyobbra nőjön a populációja - mielőtt megérkezne a minden dinót elpusztító üstökös. Hát igen, optimista játék. Dinoszauruszainknak a sajnálatos végső kihalásukig is megannyi ellenséges dinóval és még ellenségesebb éghajlattal kell megküzdeniük: állandóan menekülniük kell a túl nagy hideg és a túl nagy hőség elől. Emellett minden fordulóban licitálással lehet valamiféle jobb-rosszabb gént szerezni, aminek révén a dinófaj nagyobb eséllyel indul majd a létért folytatott versenyfutásban: gyorsabb lábakat, a többi dinót legyőző szarvakat, a fagytól védő bundát, a melegtől védő napernyőt (!), szaporább szaporodást biztosíthatunk a számukra. A játék régi klasszikus, mechanikája több újabb játékot is megihletett. 2011-ben új változatát adták ki, részben megváltozott szabályokkal és új külalakkal, némileg komolyabb hangvétellel. Az eredeti játék  magyar szabálya Valgab mester munkája. (magyar szabály, a 2011-es kiadás magyar szabálya)

hétéves háború volt sokak szerint az első valódi világháború, hiszen a harcok kiterjedtek minden óceánra és Ausztrálián kívül az összes földrészre. Két elkülöníthetőbb konfliktusból állt: a franciák és angolok vívta gyarmati háborúból és az ún. pomerániai háborúból, amiben Poroszország hannoveri és brit támogatással harcolt az osztrák-francia-orosz szövetséggel és a német birodalmi csapatokkal. A porosz uralkodó, Nagy Frigyes kétségbeesett zsenialitással vette fel a harcot a túlerővel, villámgyors manőverekkel külön-külön csatákra kényszerítve ellenségeit; a hatodik év végére azonban már így is a csak a csoda menthette meg a végső vereségtől. És a csoda megtörtént: az orosz cárné meghalt, utóda pedig Frigyes csodálója lévén azonnal békét kötött vele. Az európai háború porosz győzelemmel ért véget. A játék ezt a háborút szimulálja: az egyik játékos a porosz-hannoveri csapatokat irányítja, a többiek az ellenséges orosz-svéd, osztrák-német, illetve francia csapatokat. Persze mindenki a saját győzelméért harcol, a saját célvárosait igyekszik meghódítani. A játék harci játékokhoz (wargame) képest viszonylag egyszerű szabályokkal bír, nagyon fontos szerepe van benne a manőverezésnek és az utánpótlásnak. A magyar szabály Valgab mester munkája. (magyar szabály, sereglapok) 

A rómaiak a Földközi-tengert - meglehetősen jogosan - a "saját tengerüknek", Mare Nostrumnak nevezték. A játék, ami egyfajta euro-wargame hibrid, az ókori Mediterráneumban játszódik, az ottani civilizációk (Róma, Hellász, Babilon, Egyiptom,Karthágó) próbálják a többiek kárára kiterjeszteni birodalmukat. Ehhez erőforrásokat kell gyűjteniük, városokat alapítaniuk, kereskedőkaravánokat szervezniük, hogy a bevételből légiókat és flottákat állítsanak fel. Minden civilizációt támogatja saját hőse (Caesar, Hannibál, Kleopátra, Hammurabi, Periklész), de ezenkívül további hősök (Nabukodonozortól Szép Helénáig) is megnyerhetők az ügynek, ahogy a megépített világcsodák is segítik a civilizációkat. Az a civilizáció győz, amelyik elsőként tesz szert négy hősre/világcsodára - vagy amelyik megépíti a piramisokat. A játékhoz megjelent egy kiegészítő is, amely egyrészt behoz egy hatodik civilizációt, az atlantiszit, akik Héraklész oszlopain túlról tőrnek be a Mediterráneumba, másrészt mitikus lényekkel (krakentől a főnixig), új hősökkel (Imhoteptől Sába királynőjéig) és áldozatokkal lekenyerezhető istenekkel és istennőkkel segíti a birodalmakat. A kiegészítővel olyanannyira megváltozik a játék, hogy teljesen újra kellett hozzá írni a szabályokat. Az alapjáték fordítása Valgab mester munkája. (magyar szabály, a kiegészítős magyar szabály)

A Németalföldi szabadságharc 1568-1648 is egyfajta euró-wargame hibrid. Bár magukból a csatákból csak kevés van, és a játékban nem töltenek be lényeges szerepet, a szabályok aprólékossága és a történelmi események alapjaira felépített mechanika inkább a wargame-ekkel rokonítja. És persze a szabály bonyolultsága, a játékidő hossza is... A játékban öt frakció küzd azért, hogy minél nagyobb befolyása legyen a holland területeken: az egyik oldalon a polgárokkal szövetkezett hitújítók harcolnak a függetlenségért és a református vallás szabad gyakorlásáért, ellenük pedig a katolikusok és a Habsburgok szövetsége harcol, a nemesség pedig közöttük egyensúlyoz, hogy megőrizze birtokait és befolyását. A játék egy "bemelegítő" 0. fordulóból és öt teljes fordulóból áll, az utóbbiakban akár 20 egymást követő fázissal; egy forduló alsó hangon fél óra, de inkább több. Csaták és ostromok, tengeri koldusok, spanyol és hugenotta aranyak, városok és tartományok, egyetemek és püspökségek - megannyi bonyolult szabály. A játék úgy lett megalkotva, hogy nagyjából a történelmi események mentén halad mindenképp (a játék elején a katolikus-Habsburg frakciók az erősebbek, utóbb teret nyernek a protestáns frakciók), ezeken a kereteken belül kell a játékosoknak minél jobb eredményt elérniük. Nem egy családi játék, az biztos. A fordítást közösen készítettük Valgab mesterrel. (magyar szabály)

A Vinci viszont alapvetően euró, holott folyamatosan mindenféle népek csépelik benne egymást. A játék a meghatározhatlatlan őskorban-ókorban játszódik, amikor minden irányból népek zúdolnak Európára, kiírtva a már ottlévőket, felvirágoztatva önnön civilizációjukat, hogy azután túljutva zenitjükön maguk is aláhulljanak a történelem emésztőgödrébe. A játékosok választanak maguknak egy-egy népet, amit két tulajdonság definiál: éppúgy lehetnek hegylakó barbárok, mint pénzverő hírnökök vagy csillagász rabszolgavadászok. A tulajdonságokkal, erejüktől függően, korongok járnak, ezek a korongok (vagyis a nép harcosai) hódítják meg a tartományokat. Általában két korong kell egy tartomány meghódításához, de ez nőhet, ha a tartomány védett (hegy, erdő, erdő), vagy ellenséges korongok védik. Egy népnek legfeljebb annyi tartománya lehet, ahány korongja van, de a korongok amúgy is előbb-utóbb fogyni kezdenek, ahogy az ellenfelek áttörik a határokat. Ha egy nép már kezd egyre kevesebb győzelmi pontot hozni, hanyatlásba kell küldeni; a következő fordulóban a játékos új, friss és erős néppel törhet be valahol másutt Európába, és ha szerencsés, a hanyatló birodalmának egyes tartományai sokáig zárványként fennmaradva termelik a győzelmi pontokat. A játék során egy-egy játékos rendszerint legalább kétszer hanyatlani küldi birodalmát; néha még többször is. A játék a maga korában kellően sikeres volt; utóbb némileg átdolgozva és fantasy-köntösbe bújtatva  Small World néven újra megjelent, magyar kiadásban is. A fordítás Valgab mester munkája. (magyar szabály)

Szólj hozzá!

Címkék: játékszabály Vinci Revolution Friedrich Evo Mare Nostrum


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.